انتظارات مردم کشورهای اروپایی در عرصه تحویل کالاها

انتظارات مردم اروپایی در روند تحویل کالای خریداری شده به آنها

14

روش سنتی و مرسوم تحویل کالا درب منزل خریدار یا محل کار وی شاید امروز هم مهم‌ترین آپشن فروشگاه های آنلاین در سراسر اروپا باشد. البته با گذشت زمان و بیشترشدن تعداد خریداران آپشن ها و شرایط جدیدی نیز به صورت تناوبی به شیوه‌های مرسوم و سنتی اضافه شدند که آن‌ها نیز در حال حاضر با رشد قابل‌توجهی روبرو هستند. روش Click and Collect روشی که در آن خریدار می‌تواند کالای موردنظر خود را به‌صورت آنلاین از سایت فروشگاه سفارش داده یا خریداری کند و آن را در نزدیک‌ترین شعبه تحویل بگیرد، ارسال به یک فروشگاه محلی یا تحویل آن محصول به یک صندوق قفل گذاری شده معین برخی از راه هایی است که امروزه در عرصه ارسال کالاهای مختلف توسط فروشگاه های آنلاین مختلف به کار گرفته می شود.

تحقیقات جدید موسسه yStats نشان می دهد که بیشتر خریداران آنلاین در اروپا کماکان علاقه دارند که محصولات خود را درب منزل خود یا نهایتاً در محل کار خود تحویل بگیرند که این موضوع نشان می دهد که کماکان شیوه‌های سنتی و پایه‌ای حرف اول را در عرصه ارسال و تحویل کالاها در اروپا می زند. در هر صورت راه های جایگزین نیز در اروپا در حال پیشرفت هستند و به نظر می‌رسد در آینده جایگاه بهتری را بین مردم پیدا کنند. به‌عنوان مثال در کشور انگلستان از هر سه مشتری که خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می دهند دو نفر از آن‌ها آپشنی را انتخاب می کند که مثلاً به فروشگاه مورد نظر رفته و خودش شخصاً کالای موردنظرش را دریافت کند یا از راه های جایگزین دیگر برای دریافت کالای خود استفاده کند. روش تحویل به یک فروشگاه محلی در فرانسه نیز طرفداران بسیاری دارد. البته در کشور آلمان اوضاع کمی متفاوت است و مردم المان بیشتر دوست دارند کالاهای آن‌ها به صندوق امانات مورد نظرشان ارسال شود تا هر موقع که علاقه داشتند طبق نیازهای خود به آن صندوق امانات معین سر زده و کالای خود را بردارند.

اما این موضوع تنها چیزی نیست که این روزها در اروپا و مخصوصاً در حوزه تجارت الکترونیک در اروپا در حال تغییر و تحول و گسترش می‌باشد. در کنار راه هایی که به طور معمول از آن‌ها برای ارسال و تحویل کالاها استفاده می شود که در بالا به برخی از آن‌ها اشاره کردیم تغییر و تحول قابل‌توجهی در قیمت ها و هزینه هایی که خریداران علاقه دارند بپردازند در حال رخ دادن است. در این باره موضوع این است که آن‌ها دوست دارند طبق انتظاری که از زمان رسیدن و دریافت کالا از خریدار دارند هزینه ها متغیر بوده تا آن‌ها بتوانند بهترین انتخاب و به صرفه ترین انتخاب را برای خود داشته باشند. ممکن است که آن‌ها علاقه داشته باشند اجناس خود را خیلی زود دریافت کنند و البته برای این تسریع در دریافت هزینه بالاتری هم بپردازند. به‌عنوان مثال در کشورهای هلند، اسپانیا و المان اکثریت مطلق خریداران آنلاین علاقه بسیاری به حمل‌ونقل و ارسال رایگان دارند و مهم‌ترین موضوعی که در یک خرید و تصمیم برای خرید از فروشگاه های آنلاین مختلف برای آن‌ها اهمیت دارد بحث free shipping یا ارسال رایگان می‌باشد که می‌تواند تاثیر بسیاری در نظر آن‌ها داشته باشد.

نیمی از خریداران می‌خواهند کالاها را در زمانی بین ۳ تا ۵ روز دریافت کنند.

همان طور که اشاره شد سرعت ارسال و دریافت کالاها نیز یکی از مهم‌ترین شرایط برای بسیاری از مشتریان اروپایی می‌باشد. بیش از نیمی از خریداران آنلاین در کشورهای اروپایی انتظار دارند که کالاهای خریداری شده توسط آن‌ها در زمانی بین ۳ تا ۵ روز به دست آن‌ها برسد. البته این موضوع تقریباً در غرب اروپا مسئله‌ای واضح و طبیعی است زیرا با توجه به قدرت شرکت‌های پخش و حمل‌ونقل در این قسمت کالاها در همین مدت‌زمان و حتی کمتر به دست خریداران خواهد رسید اما داستان در شرق اروپا این‌طور نیست و به نظر می‌رسد برای برآورده کردن انتظار خریداران کار سختی پیش روی صاحبان کسب‌وکارها در شرق اروپا باشد.

در شرق اروپا زیرساخت‌های لجستیکی و حمل‌ونقل و ارسال شبیه کشورهای اروپای غربی نظیر انگلستان و هلند نیست و آن‌ها مسیر زیادی را برای تبدیل شدن به کشورهای سطح اول در عرصه تجارت الکترونیک در پیش روی خود دارند و همین موضوع می‌تواند کار را برای شرکت‌های این منطقه سخت کند. همین موضوع شاید دلیلی باشد که ما شاهد آن هستیم که در شرق اروپا بخش قابل‌توجهی از افراد علاقه دارند برای رسیدن هرچه زودتر کالاهایشان مبلغ‌های اضافی بسیاری نیز بپردازند ولی کالای خود را زودتر از موعد عادی تحویل بگیرند. به‌عنوان مثال در کشور روسیه تقریباً نیمی از خریداران آنلاین اعلام کرده‌اند که مشکلی با پرداخت هزینه اضافی به‌شرط زودتر دریافت کردن اقلام موردنظرشان ندارند.

در همین راستا در ماه آوریل گذشته انجمن تجارت الکترونیک اروپا (Ecommerce Europe) دستورالعملی را منتشر نمود که در آن هدف‌گذاری‌های عمده‌ای برای افزایش سطح و کیفیت ارسال بسته‌های پستی در اروپا انجام شده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.